Reklamace oprávněná

 

Pokud jste dospěli k závěru, že daná reklamace je oprávněná, je nutné ji, s ohledem na konkrétní typ, řešit správným postupem. Pro další zpracování je třeba si vždy reklamaci převzít, což je stejné, jako u neoprávněné reklamace – viz kapitola Reklamace neoprávněná.

Vaše uživatelské jméno je vyplněno ve druhém sloupci Řešitel a dále můžete reklamaci zpracovávat.

 

Převážnou většinu prvků, které jsou reklamovány, budete muset ještě upravit v samotném NZ, proto si v dalším kroku musíte z reklamace vytvořit Rozpracovaný NZ  a to opět pomocí nabídky Akce, kde zvolíte Vytvořit z reklamace NZ rozpracovaný.

Pokud reklamace není součástí skupiny reklamací a ani neexistují další reklamace stejného typu, zobrazí se potvrzovací okno, kde potvrdíte vytvoření NZ. Specifika hromadného zpracování reklamací popisuje kapitola Hromadné zpracování reklamací.

 

 

Jestliže zvolíte možnost Vytvořit z reklamace NZ ke schválení a je nutné daný prvek ještě upravit/doplnit, aplikace vás upozorní následující hláškou:

Následně se vytvoří Rozpracovaný NZ a v potvrzovacím okně máte možnost volbou Ano rovnou přejít do vytvořeného NZ a dále ho zpracovávat. Pokud chcete zůstat v reklamacích, zvolte Ne.

 

Jakmile vytvoříte Rozpracovaný NZ, reklamace změní svůj stav z Vložená na stav Řešená – NZ založen a v posledním sloupci Akce se objeví odkaz , kterým lze v novém okně/záložce zobrazit vytvořený (navázaný) NZ v režimu pouze pro čtení (prohlížení).

Pro zpracování NZ je tedy nutné být v NZ v editačním režimu. Buď jste do něj přešli rovnou po jeho vytvoření, nebo do něj můžete přejít až následně z detailu reklamace pomocí tlačítka Navázaný NZ. Odkaz s číslem NZ  v políčku „Řešeno v NZ ID“ slouží stejně jako  odkaz  (viz výše) pouze k náhledu NZ, který se otevírá v novém okně/záložce.

 

Do NZ můžete také přejít opuštěním reklamací a zobrazením Seznamu návrhů změn (NZ), kde máte NZ vygenerovaný. V názvu NZ je zobrazena informace o reklamovaném prvku a původ NZ je Reklamace.

 

V detailu NZ je zobrazeno políčko Zdrojová reklamace, které obsahuje odkaz s číslem (ID) reklamace. Tímto odkazem přejdete do detailu zdrojové reklamace, detail reklamace se otevře v novém okně/záložce.

 

NZ vytvořený z reklamace se řeší stejně jako standardní NZ, řešení závisí na typu reklamace a prvku.


 

Reklamace na stavební objekt

Doplnění stavebního objektu

V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Založení prvku. V detailu SO doplňte všechny povinné údaje a další technickoekonomické atributy dle skutečného stavu. Pokud se jedná o SO s číslem domovním, musíte k danému SO založit minimálně jedno AM. Dále musíte doplnit DB ke všem prvkům. U SO již může být DB navržen, doporučujeme ho v grafice zkontrolovat.

Oprava stavebního objektu

Oprava stavebního objektu může obsahovat změnu parcely, kterou již systém k SO přiřadil, nebo se může jednat o změnu typu stavebního objektu, změnu části obce nebo jen změnu čísla domovního. Jaké údaje jsou reklamovány, je nutné zjistit z detailu reklamace.

V Rozpracovaném NZ je následně vložen automaticky načtený SO – typ operace „Změna prvku“. Je nutné zkontrolovat všechny údaje uvedené v detailu SO a opravit popisné i lokalizační údaje podle aktuálního stavu. Pokud dochází ke změně parcely nebo změně čísla domovního u SO, musí se opravit i údaje u AM. Do NZ je tedy nutné načíst i změnu AM. V případě změny SO bez čísla domovního na SO s číslem domovním je nutné založit AM.

Zrušení stavebního objektu

V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Zrušení prvku“. V detailu SO doplňte datum odstranění. (Pokud nedohledáte podklady ke SO, řiďte se pokyny uvedenými v kapitole Položky NZ – stavební objekty, otázka „Odstranění stavebního objektu“.)

Jestliže se jedná o SO s číslem domovním, musíte zrušit i příslušná adresní místa. Pro načtení AM do NZ pro zrušení zvolte tlačítko Doplnit NZ.

Změna identifikační parcely stavebního objektu (ZNPA) a Oprava definičního bodu stavebního objektu (ODSO)

 

Reklamace jsou generovány pouze z ISKN a jsou ve většině případů zpracovány systémem automaticky na pozadí.

 

oZNPA – reklamace se generují v případě, pokud byla v ISKN zrušena parcela, na kterou měl vazbu SO v ISÚI (např. při revizi katastrálního operátu, v případě pozemkových úprav, dělení parcel, přečíslování, atd.). Podle příslušného DB SO je automaticky přebrána parcela z ISKN.

 

oODSO – reklamace se generují v případě vzniku či změn DB budovy v ISKN, která je spárována se SO v ISÚI. DB je navržen a automaticky v NZ přebírán pro SO. Cílem této reklamace je soulad DB SO v ISÚI s DB budov v KN.

 

Jestliže je reklamace ZNPA nebo ODSO uvedena v Seznamu reklamací se stavem Vložená, tak se z nějakého důvodu automaticky nezpracovala a je nutné ji vyřešit manuálně editorem. Pakliže nedojde k automatickému zpracování kvůli chybám na SO, text chyby z NZ nebo případná varování, se zapíší do detailu reklamace do Poznámky řešitele:

 

 

Tato situace nastane v  případech:

 

chybějícího DB u SO,

existujícího DB SO, který neleží v polygonu budovy,

chybějícího způsobu využití u SO,

navržená parcela není stavební, ale pozemková (u reklamace ZNPA),

chybějící parcely u SO (u reklamace ODSO v důsledku nezpracované ZNPA).

 

Pro vyřešení reklamace si musíte NZ z dotčené reklamace vytvořit. Chyby, případně varování se zobrazí i v detailu NZ vytvořeném  z reklamace ve výsledcích kontrol. V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Změna prvku“. Je nutné zkontrolovat všechny údaje uvedené v detailu SO a případně opravit popisné i lokalizační údaje podle aktuálního stavu. Pro úspěšné zpracování je nutné chybu odstranit a NZ dále zpracovat klasickým způsobem.

 


 

Reklamace na ulici

Doplnění ulice

Nové zavedení ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. V NZ bude automaticky načtena navrhovaná ulice – typ operace „Založení prvku“. Z reklamace tohoto typu lze vytvořit přímo i NZ ke schválení. Jestliže je potřeba novou ulici přiřadit k adresním místům, vytvořte si Rozpracovaný NZ, do kterého si načtete dotčená AM (operace „Změna prvku“) a změníte/doplníte novou ulici. Postup řešení přiřazení ulice k AM naleznete na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v dokumentu: Založení ulice a změna příslušnosti adresního místa k ulici.

Po zápisu údajů o nové ulici do ISÚI je nutné zaslat datovou schránkou na ČÚZK (ID DS: uuaaatg) grafickou podobu definiční čáry ulice. Technické požadavky na formu sdělení obce správci registru, včetně vzorů sdělení, jsou uvedeny na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v sekci Metodika a legislativa – Požadavky na sdělení údajů od obcí.

Oprava ulice

Změna názvu ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. Z reklamace tohoto typu lze vytvořit NZ ke schválení, do kterého se požadovaná ulice načte automaticky – typ operace „Změna prvku“. K přejmenování ulice v AM navázaných na měněnou ulici dojde automaticky po schválení NZ.

Zrušení ulice

Zrušení ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. Jestliže nejsou na ulici navázána žádná AM, lze z reklamace vytvořit NZ ke schválení. Pokud na ulici jsou AM vázána, je nutné si vytvořit Rozpracovaný NZ, kde budete mít automaticky načtenou ulici – typ operace „Zrušení prvku“. Pomocí tlačítka Doplnit NZ si do NZ načtete všechna dotčená AM do změny, ze kterých bude automaticky rušená ulice odmazána.

Oprava/doplnění definiční čáry ulice (DCU)

Reklamace na definiční čáru ulice upozorňuje obec na chybějící nebo chybné vymezení definiční čáry ulice.

Z tohoto typu reklamace nelze vytvářet NZ, reklamaci je možné pouze zamítnout nebo nastavit jako řešenou. Součástí reklamace mohou být i přílohy zákresu DCU v povoleném formátu (JPG, PNG, PDF, GIF). Přílohu si lze zobrazit nebo stáhnout.

Jelikož zákres grafické podoby DCU má v gesci ČÚZK, v případě oprávněné reklamace má obec povinnost sdělit ČÚZK údaje o správném průběhu DCU (§ 9 vyhlášky č. 359/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Podklady pro zákres ulice je potřeba zaslat do datové schránky ČÚZK (ID: uuaaatg). Technické požadavky na formu sdělení obce správci registru, včetně vzorů sdělení, jsou uvedeny na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v sekci Metodika a legislativa – Požadavky na sdělení údajů od obcí.

 


 

Reklamace na adresní místo

Doplnění adresy

Zde se postup dělí na dvě větve, zda je požadované AM reklamováno k již existujícímu SO nebo neexistuje v RÚIAN ani jeho SO. V případě neexistujícího SO je nutné jej založit se všemi náležitostmi spolu s AM.

Oprava adresy

Jestliže je navrhovaná změna AM správná, můžete přejít rovnou k vytvoření NZ ke schválení. V NZ máte automaticky načteno AM – typ operace „Změna prvku“. V detailu AM je již navrhovaná změna upravena. Doporučujeme překontrolovat i správnost umístění DB.

Zrušení adresy

V rozpracovaném návrhu změny máte automaticky načteno AM – typ operace „Zrušení prvku“. Každé AM musí být navázáno na číslovaný SO. Jestliže má SO přiřazeno pouze jedno AM a SO se nemění na nečíslovaný objekt, musí se zrušit i samotný SO. Je proto nutné jej načíst do NZ – typ operace „Zrušení prvku“ a doplnit v detailu SO datum odstranění. Jestliže je AM navázáno na SO, který má přiřazeno více AM a ruší se pouze reklamované AM, lze z reklamace vytvořit přímo NZ ke schválení.

 

Je důležité, aby NZ obsahoval minimálně jeden podklad. V NZ pak je následně uveden počet podkladů:

    

Nyní již můžete přejít ke kontrole NZ, dále u Rozpracovaného NZ k předání NZ ke schválení a po kontrole schvalovatele NZ ke schválení schválit.

Po schválení je NZ zplatněn v ISÚI. Po několika minutách se NZ publikuje (zapisuje) do RÚIAN. Po publikaci NZ do RÚIAN reklamace zmizí ze Seznamu reklamací.