Pokud jste dospěli k závěru, že daná reklamace je oprávněná, je nutné ji, s ohledem na konkrétní typ, řešit správným postupem. Pro další zpracování je třeba si vždy reklamaci převzít, což je stejné, jako u neoprávněné reklamace – viz kapitola Reklamace neoprávněná.
Vaše uživatelské jméno je vyplněno ve druhém sloupci Řešitel a dále můžete reklamaci zpracovávat.
Převážnou většinu prvků, které jsou reklamovány, budete muset ještě upravit v samotném NZ, proto si v dalším kroku musíte z reklamace vytvořit Rozpracovaný NZ a to opět pomocí nabídky Akce, kde zvolíte Vytvořit z reklamace NZ rozpracovaný.
Pokud reklamace není součástí skupiny reklamací a ani neexistují další reklamace stejného typu, zobrazí se potvrzovací okno, kde potvrdíte vytvoření NZ. Specifika hromadného zpracování reklamací popisuje kapitola Hromadné zpracování reklamací.
Jestliže zvolíte možnost Vytvořit z reklamace NZ ke schválení a je nutné daný prvek ještě upravit/doplnit, aplikace vás upozorní následující hláškou:
Následně se vytvoří Rozpracovaný NZ a v potvrzovacím okně máte možnost volbou Ano rovnou přejít do vytvořeného NZ a dále ho zpracovávat. Pokud chcete zůstat v reklamacích, zvolte Ne.
Jakmile vytvoříte Rozpracovaný NZ, reklamace změní svůj stav z Vložená na stav Řešená – NZ založen a v posledním sloupci Akce se objeví odkaz , kterým lze v novém okně/záložce zobrazit vytvořený (navázaný) NZ v režimu pouze pro čtení (prohlížení).
Pro zpracování NZ je tedy nutné být v NZ v editačním režimu. Buď jste do něj přešli rovnou po jeho vytvoření, nebo do něj můžete přejít až následně z detailu reklamace pomocí tlačítka Navázaný NZ. Odkaz s číslem NZ v políčku „Řešeno v NZ ID“ slouží stejně jako odkaz
(viz výše) pouze k náhledu NZ, který se otevírá v novém okně/záložce.
Do NZ můžete také přejít opuštěním reklamací a zobrazením Seznamu návrhů změn (NZ), kde máte NZ vygenerovaný. V názvu NZ je zobrazena informace o reklamovaném prvku a původ NZ je Reklamace.
V detailu NZ je zobrazeno políčko Zdrojová reklamace, které obsahuje odkaz s číslem (ID) reklamace. Tímto odkazem přejdete do detailu zdrojové reklamace, detail reklamace se otevře v novém okně/záložce.
NZ vytvořený z reklamace se řeší stejně jako standardní NZ, řešení závisí na typu reklamace a prvku.
V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Založení prvku“. V detailu SO doplňte všechny povinné údaje a další technickoekonomické atributy dle skutečného stavu. Pokud se jedná o SO s číslem domovním, musíte k danému SO založit minimálně jedno AM. Dále musíte doplnit DB ke všem prvkům. U SO již může být DB navržen, doporučujeme ho v grafice zkontrolovat.
Oprava stavebního objektu může obsahovat změnu parcely, kterou již systém k SO přiřadil, nebo se může jednat o změnu typu stavebního objektu, změnu části obce nebo jen změnu čísla domovního. Jaké údaje jsou reklamovány, je nutné zjistit z detailu reklamace.
V Rozpracovaném NZ je následně vložen automaticky načtený SO – typ operace „Změna prvku“. Je nutné zkontrolovat všechny údaje uvedené v detailu SO a opravit popisné i lokalizační údaje podle aktuálního stavu. Pokud dochází ke změně parcely nebo změně čísla domovního u SO, musí se opravit i údaje u AM. Do NZ je tedy nutné načíst i změnu AM. V případě změny SO bez čísla domovního na SO s číslem domovním je nutné založit AM.
V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Zrušení prvku“. V detailu SO doplňte datum odstranění. (Pokud nedohledáte podklady ke SO, řiďte se pokyny uvedenými v kapitole Položky NZ – stavební objekty, otázka „Odstranění stavebního objektu“.)
Jestliže se jedná o SO s číslem domovním, musíte zrušit i příslušná adresní místa. Pro načtení AM do NZ pro zrušení zvolte tlačítko Doplnit NZ.
Reklamace jsou generovány pouze z ISKN a jsou ve většině případů zpracovány systémem automaticky na pozadí.
oZNPA – reklamace se generují v případě, pokud byla v ISKN zrušena parcela, na kterou měl vazbu SO v ISÚI (např. při revizi katastrálního operátu, v případě pozemkových úprav, dělení parcel, přečíslování, atd.). Podle příslušného DB SO je automaticky přebrána parcela z ISKN.
oODSO – reklamace se generují v případě vzniku či změn DB budovy v ISKN, která je spárována se SO v ISÚI. DB je navržen a automaticky v NZ přebírán pro SO. Cílem této reklamace je soulad DB SO v ISÚI s DB budov v KN.
Jestliže je reklamace ZNPA nebo ODSO uvedena v Seznamu reklamací se stavem Vložená, tak se z nějakého důvodu automaticky nezpracovala a je nutné ji vyřešit manuálně editorem. Pakliže nedojde k automatickému zpracování kvůli chybám na SO, text chyby z NZ nebo případná varování, se zapíší do detailu reklamace do Poznámky řešitele:
Tato situace nastane v případech:
chybějícího DB u SO,
existujícího DB SO, který neleží v polygonu budovy,
chybějícího způsobu využití u SO,
navržená parcela není stavební, ale pozemková (u reklamace ZNPA),
chybějící parcely u SO (u reklamace ODSO v důsledku nezpracované ZNPA).
Pro vyřešení reklamace si musíte NZ z dotčené reklamace vytvořit. Chyby, případně varování se zobrazí i v detailu NZ vytvořeném z reklamace ve výsledcích kontrol. V Rozpracovaném NZ je vložen automaticky načtený SO – typ operace „Změna prvku“. Je nutné zkontrolovat všechny údaje uvedené v detailu SO a případně opravit popisné i lokalizační údaje podle aktuálního stavu. Pro úspěšné zpracování je nutné chybu odstranit a NZ dále zpracovat klasickým způsobem.
Nové zavedení ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. V NZ bude automaticky načtena navrhovaná ulice – typ operace „Založení prvku“. Z reklamace tohoto typu lze vytvořit přímo i NZ ke schválení. Jestliže je potřeba novou ulici přiřadit k adresním místům, vytvořte si Rozpracovaný NZ, do kterého si načtete dotčená AM (operace „Změna prvku“) a změníte/doplníte novou ulici. Postup řešení přiřazení ulice k AM naleznete na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v dokumentu: Založení ulice a změna příslušnosti adresního místa k ulici.
Po zápisu údajů o nové ulici do ISÚI je nutné zaslat datovou schránkou na ČÚZK (ID DS: uuaaatg) grafickou podobu definiční čáry ulice. Technické požadavky na formu sdělení obce správci registru, včetně vzorů sdělení, jsou uvedeny na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v sekci Metodika a legislativa – Požadavky na sdělení údajů od obcí.
Změna názvu ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. Z reklamace tohoto typu lze vytvořit NZ ke schválení, do kterého se požadovaná ulice načte automaticky – typ operace „Změna prvku“. K přejmenování ulice v AM navázaných na měněnou ulici dojde automaticky po schválení NZ.
Zrušení ulice musí být v souladu s rozhodnutím zastupitelstva obce. Jestliže nejsou na ulici navázána žádná AM, lze z reklamace vytvořit NZ ke schválení. Pokud na ulici jsou AM vázána, je nutné si vytvořit Rozpracovaný NZ, kde budete mít automaticky načtenou ulici – typ operace „Zrušení prvku“. Pomocí tlačítka Doplnit NZ si do NZ načtete všechna dotčená AM do změny, ze kterých bude automaticky rušená ulice odmazána.
Reklamace na definiční čáru ulice upozorňuje obec na chybějící nebo chybné vymezení definiční čáry ulice.
Z tohoto typu reklamace nelze vytvářet NZ, reklamaci je možné pouze zamítnout nebo nastavit jako řešenou. Součástí reklamace mohou být i přílohy zákresu DCU v povoleném formátu (JPG, PNG, PDF, GIF). Přílohu si lze zobrazit nebo stáhnout.
Jelikož zákres grafické podoby DCU má v gesci ČÚZK, v případě oprávněné reklamace má obec povinnost sdělit ČÚZK údaje o správném průběhu DCU (§ 9 vyhlášky č. 359/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Podklady pro zákres ulice je potřeba zaslat do datové schránky ČÚZK (ID: uuaaatg). Technické požadavky na formu sdělení obce správci registru, včetně vzorů sdělení, jsou uvedeny na webových stránkách ruian.cuzk.gov.cz v sekci Metodika a legislativa – Požadavky na sdělení údajů od obcí.
Zde se postup dělí na dvě větve, zda je požadované AM reklamováno k již existujícímu SO nebo neexistuje v RÚIAN ani jeho SO. V případě neexistujícího SO je nutné jej založit se všemi náležitostmi spolu s AM.
Jestliže je navrhovaná změna AM správná, můžete přejít rovnou k vytvoření NZ ke schválení. V NZ máte automaticky načteno AM – typ operace „Změna prvku“. V detailu AM je již navrhovaná změna upravena. Doporučujeme překontrolovat i správnost umístění DB.
V rozpracovaném návrhu změny máte automaticky načteno AM – typ operace „Zrušení prvku“. Každé AM musí být navázáno na číslovaný SO. Jestliže má SO přiřazeno pouze jedno AM a SO se nemění na nečíslovaný objekt, musí se zrušit i samotný SO. Je proto nutné jej načíst do NZ – typ operace „Zrušení prvku“ a doplnit v detailu SO datum odstranění. Jestliže je AM navázáno na SO, který má přiřazeno více AM a ruší se pouze reklamované AM, lze z reklamace vytvořit přímo NZ ke schválení.
Je důležité, aby NZ obsahoval minimálně jeden podklad. V NZ pak je následně uveden počet podkladů:
Nyní již můžete přejít ke kontrole NZ, dále u Rozpracovaného NZ k předání NZ ke schválení a po kontrole schvalovatele NZ ke schválení schválit.
Po schválení je NZ zplatněn v ISÚI. Po několika minutách se NZ publikuje (zapisuje) do RÚIAN. Po publikaci NZ do RÚIAN reklamace zmizí ze Seznamu reklamací.